aktualne informacje z powiatu kamiennogórskiego

REKLAMA komitetów wyborczych

Grzegorz Kielbasa - kandydat do rady powiatu x 3 4 5 6 7 8 9 materiał sfinansowany ze środków KW Stowarzyszenia Regionalnego Dialog 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Mogiłę pradziada ocal od zapomnienia

Grupa uczniów z gimnazjum w Lubawce wraz z opiekunami bierze udział w akcji „Mogiłę pradziada ocal od zapomnienia”. Młodzież przesłała relację z pierwszej części pobytu. Celem akcji jest ratowanie polskich nekropolii za wschodnią granicą. Podczas wyjazdu młodzież porządkuje cmentarze, poznaje również historię oraz spotyka się z Polakami, którzy nadal żyją na Wschodzie.

Z Lubawki wyruszyliśmy po południu na odprawę wolontariuszy akcji ,,Mogiłę pradziada ocal od zapomnienia” we Wrocławiu, po uroczystym pożegnaniu wyjechaliśmy w stronę granicy ukraińskiej w Medyce, gdzie staliśmy TYLKO trzy i pół godziny. Jest to nasz dotychczasowy rekord. W drodze do Żytomierza zatrzymaliśmy się w Zadwórzu, Polskich Termopilach. Jest to zbiorowa mogiła 314 żołnierzy, którzy polegli w bitwie obronnej Lwowa z Armią Czerwoną 17 sierpnia 1920 roku. Wieczorem dojechaliśmy na plebanię u księży pallotynów na żytomierskiej Malowance.

Pierwszy dzień na cmentarzu zaczęliśmy od umycia grobów, malowania ich oraz drobnych wycinek. Po skończonej pracy wróciliśmy do tymczasowego miejsca zamieszkania, w którym czekał na nas obiad, przygotowany przez, znaną niektórym od czterech lat, panią Zosię.

Następnego dnia na cmentarzu odwiedziła nas tutejsza młodzież, która nam chętnie pomagała. Chłopcy wykopali pomniki. Litery na nagrobkach zostały pokryte złotą oraz czarną farbą. Po skończonej pracy i zjedzonym obiedzie na plebanie przyszła młodzież, aby poćwiczyć język polski. Nasz dzień zakończył się dłuższym spacerem, który zaproponowali nam sympatyczni, ukraińscy nastolatkowie.

W sobotę najważniejszym zadaniem było przetransportowanie odkopanego wcześniej, niezwykle ciężkiego nagrobka z białego marmuru. Po obiedzie zwiedzaliśmy - Park im. Jurija Gagarina –pierwszego kosmonauty położony nad rzeką Teteriw.

Niedziela to tradycyjna wycieczka wolontariuszy do Kijowa. Zaczęliśmy od Cmentarza Bajkowego – na mogile 114 żołnierzy poległych w 1920 r. podczas wyprawy kijowskiej. Na mszy w kijowskiej katedrze rzymsko-katolickiej spotkaliśmy inną grupę wolontariusz akcji „Mogiłę pradziada ocal od zapomnienia”. W centrum stolicy Ukrainy widzieliśmy Sobór Mądrości Bożej, cerkiew św. Michała Archanioła o Złotych Kopułach, po drodze była też Złota Brama, o którą według legendy został wyszczerbiony miecz Bolesława Chrobrego, lecz naprawdę powstała ona po śmierci pierwszego Polskiego Króla. Po obiedzie – tradycyjnie w Puzatej Chacie na Cheszczatiku, przeszliśmy przez Majdan Niezależności na Andrzejewski Zjazd (Andrijewskij Uzwiz). Jest to miejsce znane miłośnikom twórczości Michała Bułhakowa. Niestety cerkiew św. Andrzeja jest ciągle remontowana. Wieczorem wróciliśmy do Żytomierza.